Sidor

21 januari 2012

Fotvård & Pedikyr


Nu tänkte jag göra ett inlägg för att du ska få fräscha fötter. Det är ju bra/viktigt att ha fräscha fötter. Jag är inte så mycket för att gå barfota. Jag var det när jag var liten. Då tog jag alltid av mig sockarna när jag gom in :) Så om jag någon gång ska vara barfota så vill jag att dom ska se fräscha ut. Så nu tänkte jag komma med några budget tips som jag använder mig av.
  • Tips nr 1. Fotbad! För att mjuka upp fötterna för nästa moment så ska du ordna ett fotbad. Vattnet ska vara varmt, men inte så att du bränner dig! Du kan gärna hälla i någon form av fotbadolja eller tvål så dom blir extra rena. Du kan också använda fotsalt, det skall vara väldigt bra för fötterna. Med jag använder ett mer budget alternativ, vanlig shower gell. Jag har inte införskaffat mig något annat än. Tänk på att när du stoppar i fötterna i baljan så höjer vatten nivån en aning. Ha dom i badet i ca 15min. Ha alltid en handduk till hands så du inte skvätter ner.
  • Tips nr 2. Fotfil! På hälarna och på trampdynerna kan man lätt ha hård och sprucken hud. Detta är bra om man försöker få bort. Men hjälp av en fotfil. Fotfilar kan du hitta lite överallt men jag köper mina på apoteket. Fila dina fötter så dom blir lena och mjuka. Detta tar ett tag men om du gör detta regelbundet så blir det lättare för dig.
  • Tips nr 3. Återfuktning! Nu kan dina fötter vara lite irriterande och lite torra. Så använd dig av en fet kräm som hjälper till att återfukta dina fötter. Du kan köpa en speciell fotkräm. Eller gör som jag, en vanlig bodybutter. Jag gör denna rutinen på kvällen oftast innan jag lägger mig. Så när jag har smörjt in mina fötter så tar jag på mig ett par ullsockar och sover med dom. För det är bra med värmen för då återfuktar bodybuttern ännu bättre. 
  • Tips nr 4. Naglarna! Nu är troligtvis dina tånaglar mjuka. Så nu skall du klippa dom till en lagom och fräsch längd. Sen om dom skulle bli flisiga av det, som naglarna lätt blir när man klipper dom. Så kan du fila dom med en nagelfil (var noga med att inte använda samma sedan till händerna!). Om du fortfarande har smuts under naglarna tar du bort det med en "sticka" el vad du vill använda. Nu kan du måla på något fint nagellack. Jag gillar att ha mer ljusa lack på fötterna, det tycker jag ser mest fräscht och snyggast ut.
  •  Tips nr 5. Valfritt! Detta gör jag inte alltid. Men om man inte ska göra något precis efter så vf inte. Jag smörjer in fötterna igen ibland. OBS! EFTER NAGELLACKET HAR TORKAT. 
Hoppas ni gillade detta inlägget <3 
/Kram Hanna

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar

    BE NICE!